Review Saal-Digital

Mensen die bekend zijn met Saal digital kende hun reclames wel, als fotograaf mag je jezelf inschrijven om producten te testen. Heel soms vind ik het wel leuk om hier wat tijd in te steken. Zo weet ik een beetje wat er op de markt beschikbaar is en als Nederlander loopt je hart nu eenmaal een beetje warm bij het woord gratis. In ruil overigens voor het gratis product moet je een eerlijke review schrijven op je social media.

Zodoende schreef ik mij vorig jaar in om een boek te testen waarvoor ik een kortingsbon kreeg van €40. De software downloaden was opzicht zo gebeurt en ook het maken van een geschikte layout voor het boek kostte niet al teveel tijd.

Wel werd al vrij snel duidelijk dat je voor 40 euro niet heel veel keuze hebt, maar dat mocht de pret niet drukken, ik verwachtte dat de kwaliteit dit vast wel zou compenseren.

 

Wat erg flauw (kinderachtig zelfs) te noemen is, is dat men nog steeds 5 euro vraagt om je fotoboek niet te voorzien van een lelijke barcode welke overigens geen enkele functie heeft. Dit is natuurlijk gewoon een flauwe verkooptruc, maar komt op mij niet heel professioneel over.

Uiteindelijk heb ik een boekje samengesteld met een selecte van mijn beelden welke ook beschikbaar zijn in Zerp Galerie te Rotterdam. Hieronder heb ik enkele interessant details van het boekje opgesomd voor je:

  • Fotoboek 19 x 19
  • Binnenkant: HighEnd-print mat
  • 26 paginas
  • Cover: leder zwart, ongewatteerd,
  • Barcode: zonder code Galerie-selectie-boek €5
  • Totaalbedrag € 44,95 
  • Verpakkings- en verzendkosten € 4,95
  • Korting om te testen € -40,00
  • Zelf betaald : € 9,90

Toen ik het boekwerkje thuisgestuurd kreeg duurde het echter niet heel lang voor ik enigszins teleurgesteld werd. In de software had ik heel precies uitgemeten dat de beelden evenveel wit-ruimte boven en onder de foto’s hadden. Bij het afdrukken zie je dit niet terug, daarnaast lijkt het alsof enkele foto’s scheef zijn afgedrukt. Hoewel dit echt minimaal is, is dit voor een kritische kijker wel net voldoende dat het irritant is.

Beetje teleurgesteld in SAAL DIGITAL

In gesprek, of eigenlijk….. nou ja, na veel heen en weer mailen. Wordt je uiteindelijk door SAAL-DIGITAL verwezen naar een formulier op hun website. Je kan met SAAL-DIGITAL dus niet in gesprek per telefoon, maar ook niet per mail. Men heeft een systeem ingericht waardoor de service welke je voor dergelijke bedragen mag verwachten eigenlijk onwerkbaar is. Als ik de kwaliteit en de service van het product van SAAL-DIGITAL dan afzet tegen dat van een HEMA-boekje, dan moet ik je die van HEMA adviseren. Die kost namelijk globaal 25 euro voor dezelfde kwaliteit en dat is dan toch al bijna de helft.

 

Na een week lang proberen contact te krijgen met SAAL-DIGITAL over wat men nu verder van mij verwacht ... blijft het verder stil. Eigenlijk moest ik namelijk een review schrijven over het product welke ik gratis mocht testen. Maar omdat ik niet bepaalt een positieve review over hun product kon schrijven was ik benieuwd hoe we verder zouden gaan. Wegens het uitblijven van een reactie, leek mij dit voldoende reden om gewoon netjes de review af te ronden.

 

Maar dan opnieuw advertenties van SAAL-DIGITAL

Het is nog geen anderhalve maand later als ik op mijn instagram weer getarget wordt door advertenties van SAAL-DIGITAL. Dit keer om een nieuw boek te testen ter waarde van € 100, zelfs inclusief verzendkosten. De Nederlander in mij komt naar boven, dus ik besluit het een tweede kans te geven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet verwacht had dat ze mij dit zouden gaan toewijzen, aangezien we nogal wat mailwisselingen hebben gehad die niet heel positief waren. Ik was tenslotte niet echt positief over hun vorige product.

Ik besloot om het laatste boek onaangepast te bestellen met hun nieuwe product en te kijken wat er gebeurt. Zouden ze de uitlijning nu wel beter doen, en was het vorige boekje gewoon een klein foutje? En met een groter boek zie je ook als het goed is meer details, maar ook mijn beelden komen dan beter tot hun recht. Dit keer heeft het boek de volgende specificaties;

 

  • Fotoboek Professional Line 30 x 30
  • Binnenkant: HighEnd-print mat
  • 26 paginas
  • Cover: Leather / Linen
  • Bedekte oppervlakte: leder zwart
  • Barcode: zonder code
  • Totaalbedrag € 89,99
  • Verpakkings- en verzendkosten € 5,99
  • Korting om te testen € 95,98 

Zelf betaald : dit keer dus helemaal niets! Gewoon geheel gratis, dus opzicht is dat altijd een hele goede deal natuurlijk!

En dan de resultaten;

De resultaten van een boek ter waarde van 100 euro bleken niet veel anders dan die van een kleiner formaat. De kwaliteit is gemiddeld te noemen met details als lijmresten op de kaft, de uitlijning van foto’s die niet overeenkomst met de software en een kaft welke niet goed/ geheel verlijmd is.

Dit keer heb ik geen poging meer ondernomen om met SAAL-DIGITAL hierover in gesprek te gaan, simpelweg omdat men vasthoud aan een klantonvriendelijk communicatiesysteem.

Wel hebben ze een kleine verbetering doorgevoerd … hun €5 euro om een barcode zonder functie die niemand wilt hebben weg te halen, hebben ze bij dit boek laten vervallen. Dus dat advies hebben ze geloof ik overgenomen.

Saal Digital blijft verassen!

Na de vele mails die ik ook weer aan dit tweede boek versleten had blijft het een tijdje stil. Eigenlijk was ik het hele boek al weer vergeten, maar dan krijg ik een mailing of ik tevreden ben over het geleverde product. Als ik een reactie wil geven kom ik wederom terecht op de website van Saal Digital en mag ik wederom een formuliertje invullen....
Ik vul het klik menuutje in en verwijs naar de mails en schrijf bij de comments nogmaals wat ik er van vind. Een dag later krijg ik een mail waarin ze aangeven niet in het Nederlands te kunnen communiceren maar dat ze het heel vervelend vinden dat ik niet tevreden ben. Ze willen graag tevreden klant, dus sturen mij een code om hetzelfde boek opnieuw te bestellen.

Ik twijfel even of ik dit allemaal goed lees, maar deze organisatie lijkt zo bureaucratisch te zijn dat iedereen langs elkaar heen werkt. Dus ik maak een paar kleine updates in het boek en stuur hem in om deze te bestellen. Nog even heb ik het er met ons team over, want dit klinkt zo ongeloofwaardig. Maar ik druk op verzenden, betaal niets en jawel hoor een week later ligt het tweede boek bij ons op de mat.

Hoewel ik nog even hoopvol ben dat er ook kwalitatieve verbeteringen zijn, valt dat dan weer een beetje tegen. De kaft is niet mooi afgewerkt en de rest kan je hierboven teruglezen.

 

Het product welke ik mocht testen: Professional line fotoboek van Saal Digital

 

Mijn eindconclusie : Gewoon lekker een boekje bestellen bij de HEMA, dat is namelijk helemaal zo gek nog niet. Je krijgt dan een prima kwaliteit boek, voor de helft van de prijs. Maar... wel met een betere service en met mensen die gewoon Nederlands praten.

Je gelooft het bijna niet, maar opnieuw wordt ik getarget door Saal Digital om een boek te testen. Ik voel een kriebel in mijn buik als de stoute jongen in mij z'n schoenen aan trekt en zich wederom aanmeld. En ja hoor, wederom overwint de persoonlijke benadering het van de bureaucratie en krijg ik een code om een boek te testen.

Met goede moed maak ik een boekwerk op, ik besluit om naast zwartwit foto's ook wat kleur foto's toe te voegen. En ik was wel benieuwd wat een andere kleur kaft zou gaan doen, dus ik koos voor grijs. Vol goede moet stuur ik de order in en rekening ik wederom nul euro af om hun boek te testen. 

Even wachten nog en .... ja hoor. Het boek komt keurig verpakt binnen, dat moet ik ze dan wel toegeven. De kwaliteit van papier en de print is mooi, de uitlijning is dit keer wel beter. Maar ik blijf bij het standpunt dat je bij de Hema eenzelfde kwaliteit krijgt, voor minder geld. Want de kaft... nou ja, kijk het filmpje maar...

Nog een Update : boek 5

Nog een laatste update dan maar. Net als de vorige keer, krijg ik een e-mail of ik tevreden ben over het boek. Wederom geef ik aan waarom ik niet tevreden ben en warempel... ze sturen opnieuw een exemplaar op. En dit keer overtreffen ze echt alles! Kijk zelf maar....

Wat nu?

Afgelopen weken wordt mijn social media door Saal Digital getarget om een nieuw boek te testen voor maar 80€. Echter heb ik het er met ons team over gehad, we kunnen wel aan de gang blijven.

Het punt is denk ik wel gemaakt, SAAL-DIGITAL gebruikt professionele fotografen als influencer om de gewone consument te overtuigen om producten via hun aan te schaffen. De kwaliteit is gemiddeld, de prijs relatief hoog en de productie vind plaats in Duitsland.

Wil je een mooi product voor een leuke prijs? Kijk dan eens bij de Hema of bijvoorbeeld bij Albelli. Dat scheelt je een hoop geld en de kwaliteit is zeker net zo goed, wellicht zelfs beter!


«   »